Långt innan patienterna anländer börjar den dagliga rutinen för klinikpersonalen. I gryningen, klockan 05.00, börjar de första medarbetarna dyka upp. För de flesta av oss hjälper det med en varm kopp kaffe för att börja dagen på rätt sätt. Det är också en chans att kortfattat diskutera gårdagens händelser och gå igenom dagens schema.
Bakom kulisserna: En dag i en sjuksköterskas liv
Patienterna känner väl till vad som händer under en hemodialyssession på ett NephroCare-center – åtminstone ur deras perspektiv.
Men vad händer bakom kulisserna, innan de första patienterna anländer på morgonen och efter att de sista går hem på kvällen? Agnes Szekeres, chefssjuksköterska på NephroCare Centre i Cegléd i Ungern, gav oss en exklusiv titt på den dagliga rutinen hos centrets sjuksköterskor.
05.00–05.50 – Förberedelser
Morgonskiftet med patienterna börjar klockan 06.00. Vårt team har en kort stund på sig att förbereda allt på rätt sätt så att det går smidigt när patienterna anländer. På vår dagliga att göra-lista:
- Slå på vattnet och det centrala leveranssystemet (CDS).
- Kontrollera vattnets kvalitet och hårdhet, utföra ett klortest och läsa av vattenmätaren.
- Sätta på och kontrollera dialyssystemen, kontrollera kvarvarande desinfektionsmedel med en testremsa.
- Göra i ordning och flöda blodslangar, dialysapparater. Förbereda allt behandlingsmaterial. Förbereda individanpassat heparin för varje patient.
- Förbereda separat anslutningsmaterial för patienter med central venkateter eller arteriovenös fistel.
- Förbereda desinfektionsmedelslösningar för ytor och för använda instrument.
05.40–05.50 – Läkare och patienter anländer
Från och med nu blir vårt arbete synligt för patienterna. Vi påbörjar varje dialyssession genom att väga patienterna och tvätta deras fistelarm med tvål och vatten. Sedan visar vi dem till deras dialysstation.
06.00–22.30 – Utföra dialys
Vår standardbehandling är 250–270 minuters behandling med online-hemodiafiltrering med postdilution. Under den här perioden är vår viktigaste uppgift att övervaka patienterna och ge bästa möjliga, problemfria behandling.
Våra sjuksköterskor arbetar hårt för att ta hand om varje patient och ge dem tid och uppmärksamhet enligt deras individuella behov. När tiden tillåter förbereder sjuksköterskor verktyg och material för slutet av behandlingssessionerna och gör sig redo att ta emot nästa patientgrupp.
Full fart hela dagen
När personalen inte tar hand om patienter har de en rad andra dagliga uppgifter, t.ex.:
- Registrera data i den europeiska kliniska databasen (EuCliD).
- Schemalägga läkarundersökningar för våra patienter och för dem som väntar på att läggas till i väntelistan för transplantation.
- Planera laboratorietester, ta blodprov och förbereda provrör, registrera testresultat i EuCliD.
- Fylla i dagliga kvalitetskontroller och pappersarbete för miljöskydd.
- Ge kostrådgivning, samtala med patienter och ge psykologiskt stöd vid behov.
- Organisera behandlingar för patienter på intensivvårdsavdelningen.
- Förvara och dispensera erytropoietin och övervaka dess administration.
11.30 – Förmiddagspasset avslutas
Förmiddagen flyger förbi. När vi säger adjö till de första patientgrupperna pågår redan den kemiska desinfektionsprocessen inuti dialyssystemen. Snart börjar vi desinficera ytorna. Nästa steg: hantering, transport och förvaring av farligt avfall. Slutligen överlämnar vi behandlingsrummet till städpersonalen.
11.30–12.15 – Rast och schemaläggning
Innan hela processen börjar om med nya patienter tar våra sjuksköterskor en kort paus för att få en välförtjänt kopp kaffe. Den här tiden används även för patientschemaläggning och för att arrangera veckovisa patienttransporter, även om sådant kan ändras från dag till dag. Eftersom många dialyspatienter fortfarande arbetar justerar vi ofta dialysschemat så att det passar deras arbetsscheman. Det är en utmaning att göra det, men vi hittar alltid en lösning. Vid förfrågningar om semesterdialys behandlar vi dem och upprätthåller regelbunden kontakt med andra dialyscenter.
Säkerställa högsta kvalitet
Genom att regelbundet delta i utbildningar och e-utbildningar kan vi utföra vårt arbete på högsta möjliga kunskapsnivå och följa den senaste vårdstandarden. Kvaliteten på den vård som vi erbjuder patienter övervakas regelbundet genom granskningar, inspektioner från Fresenius Medical Cares chefssjuksköterska i landet och kontroller av tillsynsmyndigheter. Vårt mål är att alltid tillfredsställa alla.
En del av ett större team
Ur ett patientperspektiv kan det verka som om vår personal på plats utför dialysbehandlingen på egen hand. Men det är långt ifrån sanningen. Utan vår administratör, chefen för tekniskt underhåll, tekniker och IT-avdelningen skulle vårt center inte kunna hålla öppet. Verktyg, material och koncentrat för behandling måste beställas och förvaras korrekt. Maskinerna och byggnaden måste underhållas och repareras vid behov. Och vårt IT-system gör det möjligt för oss att korrekt och snabbt registrera data.
Vårt arbete fortsätter fram till 22.00 och i slutet av dagen börjar vi förbereda oss inför nästa. Hela tiden är samarbete den röda tråden – så att vi kan ge våra patienter bästa möjliga vård.